שוויון מגדרי או אי שוויון – שורש הבעיה על קצה המזלג

"וַתֹּאמֶר הָלֹךְ אֵלֵךְ עִמָּךְ, אֶפֶס כִּי לֹא תִהְיֶה תִּפְאַרְתְּךָ עַל-הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אַתָּה הוֹלֵךְ–כִּי בְיַד-אִשָּׁה, יִמְכֹּר יְהוָה אֶת-סִיסְרָא; וַתָּקָם דְּבוֹרָה וַתֵּלֶךְ עִם-בָּרָק, קֶדְשָׁה." (שופטים ד ח).

דבורה פונה לברק על מנת שינהיג את המלחמה נגד סיסרא וכשהוא מסרב, אלה המילים שהיא אומרת לו במילים פשוטות: הניצחון יבוא בידי אשה. מתברר כי מקדמא דנן היו כבר מי שחשבו כי מה שגבר מסוגל לעשות גם אישה מסוגלת.

בהמשך ספר שופטים מובא סיפורו של אבימלך בן ירובעל " וַתַּשְׁלֵךְ אִשָּׁה אַחַת, פֶּלַח רֶכֶב–עַל-רֹאשׁ אֲבִימֶלֶךְ; וַתָּרִץ, אֶת-גֻּלְגָּלְתּוֹ. וַיִּקְרָא מְהֵרָה אֶל-הַנַּעַר נֹשֵׂא כֵלָיו, וַיֹּאמֶר לוֹ שְׁלֹף חַרְבְּךָ וּמוֹתְתֵנִי–פֶּן-יֹאמְרוּ לִי, אִשָּׁה הֲרָגָתְהוּ; וַיִּדְקְרֵהוּ נַעֲרוֹ, וַיָּמֹת".

שוויון מגדרי או אי שוויון – שורש הבעיה על קצה המזלג
שוויון מגדרי או אי שוויון – שורש הבעיה על קצה המזלג

אי השוויון בין המינים

להיהרג מיד אשה – זה כבר היה מוגזם. המקרא נכתב על ידי גברים ובהמשך הם אלה אשר הכתיבו את ההיסטוריה. העולם נתפס דרך נקודת מבט גברית אשר נתן מעמד לגבר בעדיפות על פני האישה, בתנ"כ אנו מוצאים כי שמה של אשה יופיע אך ורק אם היא במעשיה שינתה את פני ההיסטוריה.

בעשורים האחרונים חלה התקדמות ניכרת במעמדן של נשים בישראל ובעולם, אבל אי-השוויון בין המינים עדיין קיים והוא מתבטא באופנים רבים, חלקם גלויים וחלקם סמויים. סטריאוטיפים ותפיסות חברתיות שונות מבססים אי-שוויון בהזדמנויות.

נשים תמיד נלחמו על מקומן במקום העבודה.

אי שוויון מגדי מתחיל בילדות

מחקרים מראים כי אשה המבקשת לעלות לתפקידים בכירים צריכה לעלות בכישוריה על הגבר אתו היא מתחרה.
אי שוויון מגדרי בא לידי ביטוי גם באופן פונים לנשים כמו "מותק", "חמודה" ומוותרים בקלות על תואר הכבוד שלהן, הן נתפסות כמיניות ולא חכמות, בפרסומות מדגישים את הגופן ומיניותן כאילו היו חפץ תחושת המוגנות שלהן פוחתת והן חשופות לפגיעות מיניות.

אי-שוויון מגדרי מתחיל כבר בשנות הילדות המוקדמות. כל מין סופג ציפיות אחרות מן החברה, המתבטאות בצורת הפניה, הצעצועים והמשחקים, ההשקעה בהתקדמות בבית-הספר, חלוקת התפקידים בבית, סוג החיזוקים הניתנים ועוד.

אי שוויון מגדרי בעולם החינוכי ובשוק העבודה

משחקים של הבנים הם בעלי אופי מרחבי וטכני ואילו של הבנות בעלי אופי טיפולי על כן, תחומי המדע והטכנולוגיה רחוקים מעולמן של רוב הבנות כך מתחיל בידול בין המינים שהולך ומחריף עם השנים, בעולם החינוכי ובשוק העבודה.

בילדות ידרשו מהן לעזור יותר בבית וישלחו אותן לחוגים המפתחים המחזקים נטיות הומניות כמו בלט ואמנות, לעומת זאת מבנים ידרשו פחות עזרה בבית וישלחו אותם לחוגים אשר מפתחים את כושר הגופני והמרחבי כמו כדורגל.

גברים גם נפגעים מאי שוויון

למעשה, גם גברים נפגעים מאי-שוויון מגדרי המכתיב להם מה ואיך עליהם להיות מפרנסים טובים ולכהן הם נאלצים במקצועות שלא בהכרח הם אוהבים. כך בנים ימעטו לבחור במקצועות הנחשבות לנשיות, כמו מחול ואומנות.

כך צמחה מציאות של אי שוויון מגדרי אשר מתחילה בגיל צעיר, צריך לזכור כי זו לא גזירת הרת גורל.
יש לעודד את שני המינים לבחור במקצועות המתאימים להם באופן אישי, הן בכישורם והן בנטייתם ואהבתם לעיסוק, לעורר שיח מודעות ואקטיביות.

מוגש כחומר מחשבה להורים שבינינו. שינוי נעוץ בחינוך נכון.