עורך דין צוואות וירושות

בראשית, מז, כט: "וַיִּקְרְבוּ יְמֵי יִשְׂרָאֵל לָמוּת וַיִּקְרָא לִבְנו לְיוסֵף וַיּאמֶר לו אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ שִׂים נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי וְעָשִׂיתָ עִמָּדִי חֶסֶד וֶאֱמֶת אַל נָא תִקְבְּרֵנִי בְּמִצְרָיִם". באותם זמנים לא היה עורך דין שיערוך צוואות לכן ציוו בעל פה.  משך שנים אנשים סברו  כי צוואה יש לעשות רק כאשר אדם בא בימים, קרי, זקן.  טעות!

מה חשיבותן של צוואות וירושות?

כאן הזמן להזכיר כי ההחיים לימדו אותנו כי המות יכול לפגוש כל אחד בכל זמן: בטיול אחר צבא, בתאונת דרכים, בפיגוע, ועוד שלא נדע– חשוב ביותר להשאיר צוואה, בכל גיל  שיש עיזבון לחלק בקרב אנשים רבים צוואה הוא נושא חשוב  מורכב ופעמים רבות מרתיע. צוואה מאפשרת לכול אדם לצוואת ליורשים  כיצד יחולק העיזבון. ככל שהחלוקה לא תהא שוויונית, הסיכוי שתהא מחלוקת בין היורשים תגדל. בית המשפט יראה בצוואה ראיה לרצונו של המצווה, כמובן בהסתייגויות בחוק אם הצוואה אינה מזויפת, נכתבה כחוק, אם אין כאן השפעה הוגנת ועוד.

עורך דין צוואות וירושות
עורך דין צוואות וירושות

בכול הקשור לירושות וצוואות ובכלל, משפחות הן תמיד היו דבר מורכב ומאתגר, בוודאי בעת החדשה. זוגות רבים חיים במשותף ולא בנישואין, אנשים נישאים מספר פעמים, ונולדים להם ילדים מנישואין שונים. כדי לייצר מנגנון הסדרה שיטפל ובירושות בכספים ברכוש, חשוב  לערוך צוואה ברורה שלא משאירה אפשרות  לדעות ולפרשנויות לסכסוכים, עימותים ומריבות. במצב בו יש עזבון  הכולל ירושות של נכסים וכספים, הם יחולקו בצו קיום צוואה. בהיעדרה של צוואה, הירושה תחולק על פי צו ירושה. חשוב להבין את ההבדלים בין שני הצווים.

מהו צו קיום צוואה?

 צו קיום צו הנו צו אשר מאשר את הצוואה ומורה כיצד יחולק העיזבון . לעיתים הצו מוצא על ידי בית המשפט או בית דין לפי בחירת המבקש.  באם תהא התנגדות של גורם כזה או אחר, מאן דהוא, העניין ידון בבית המשפט או בבית הדין. שם תיבחן הצוואה ותיבדק האם היא כשרה, האם הייתה השפעה בלתי הוגנת על כותב הצוואה, האם לא התקיימו תנאים מסוימים כמו הדוגמאות שניתנו מטה.

 מהו צו ירושה?

צו ירושה מוצא כאשר המוריש לא הותיר אחריו צוואה. החוק נותן הוראות לחלוקת העיזבון באופן ברור הקרוי "חלוקה על פי דין" ולא כפי שהמנוח היה מבקש לפעמים לחלק את העיזבון מכל מיני סיבות, כמו ילד חסוי, בן/בת נכים או ילד חלש שגורלו לא שפר עליו. לכן, כאשר חשוב למוריש לדאוג לילד זה או אחר, להורה , או בן משפחה אחר – הצורך בכתיבת צוואה מקבל משנה תוקף .

מהן הדרכים בהם אדם יכול להשאיר צוואה?

צוואה בכתב יד, בעדים, בפני רשות או בעל- פה .

  • צוואה בכתב יד: הרשומה בכתב ידו של המצווה ירשם התאריך ותיחתם על ידו.
  • צוואה בעדים: תהיה בכתב , תצוין בתאריך ותחתם ביד מצווה בפני שני עדים לאחר שהצהיר בפניהם שזו צואתו. העדים יאשרו באותו המועד בחתימת ידם על פני הצוואה שמהצווה הצהיר וחתם כאמור. –זוהי הצוואה השכיחה ביותר.
  • צוואה שכיב מרע: במקרה שאדם רואה עצמו, אל מול פני המוות, במצבים אלו הוא רשאי לצוות בעל פה בפני שני עדים השומעים אותו או את לשונו.

מדוע חשוב להכין צוואה על ידי עורך דין לצוואות וירושות?

צוואה היא למעשה "החליפה" אותה תופר המוריש לפי מידותיו. במילים אחרות, הצוואה תשתנה מאדם לאדם, על כן, חשוב מאוד שעורך דין לצוואות וירושות יהא ה"עט" שתכתוב את הצוואה לפי רצונו של המוריש, תוך שהעורך דין לוקח בחשבון אילו אירועים יכולים  להתרחש להציגם בפני המצווה ולשמוע מפיו על הפתרונות שהוא יציג במקרים כאלה ואחרים.

למרות כול הנאמר לעיל, עורך דין לצוואות וירושות כאיש מקצוע מכיר את הכללים, הפסיקה, נדרש לראות את התמונה הכללית ולהביא למבקש לערוך צוואה בניסוח האופטימלי על מנת להבטיח שרצונו יקויים ואף ימנע סכסוכים בעתיד.

על מנת להסביר סוגיה זו על חשיבות הכנת צוואה על ידי עורך דין לצוואות וירושות אציג שתי דוגמאות: הורה שיש לו 3 ילדים, אחד מהם לא נשוי מבקש להוריש לכל אחד מן ילדיו באופן שווה. ככל שהמוריש לא יתן את הדעת למקרה שאחד הילדים ילך לעולמו, סביר להניח שהרכוש יעבור לידיים אחרות מאלה שרצה מצווה. לדוגמא: לבן/בת זוג של הילד הרווק/ או הנשוי. האם זה רצונו של המוריש? ברוב המקרים התשובה תהא לאו מוחלט.

דוגמא נוספת: אדם המצווה, מצהיר כי הוא מבקש כי קצבת שארים תעבור לבן/בת זוגו כאשר הוא לא לוקח בחשבון את ילדו החסוי אשר זכאי לקצבת שארים. חשיבותו של עורך הדין המיומן לצוואות וירושות, הוא להציג בפני המצווה לבדוק את  זכויות ילדו החסוי, סביר להניח שהחלטתו תהא שונה מזו שהוא רצה מלכתחילה.

הרי דוגמא בתחום צוואות וירושות  

צוואה שנכתבה לאדם בו הוא מוריש את כל רכושות בסעיף 4 לצוואה לאשתו היקרה ולילדיו. בסעיף 7 לצוואה ציין כי העזבון יתחלק אך ורק לאחר 120 של האישה. חייכתם? המשפחה – לא! בצוואה היו כשלים נוספים. האם פירוק שיתוף לאחר 120 של האישה רק לענין מקום המגורים? ומה קורה לענין נכסים אחרים? האם ינהגו בהם כמו עד ערב לכתו של האב או שמא ניתן לממש את יתרת הנכסים מיד לאחר לכתו של אב המשפחה?

הרי דוגמא נוספת של צוואה וירושה

האיש שחשש לחייו בעקבות בריאותו, ערך צוואה בכתב ידו ורשם כי הפנסיה וקצבת שאירים תועבר לידועה בציבור. למעשה זו אמורה  להיות  צוואה של שכיב מרע, מאחר והצוואה לא הוגשה ולא היו עדים הריה בטלה ומבוטלת, האיש חי עוד שנים רבות עד שהמוות פגש אותו. לענין קצבת שארים בית משפט יצטרך להחליט אם קצבת השארים תועבר לבתו הנכה אשר סמוכה לשולחנו והאם בכלל האישה מוגדרת כידועה בציבור ואם כן, האם הפנסיה תועבר לידיה? סביר להניח. עורך דין לצוואות וירושות ימליץ ללקוחותיו לבדוק אם חלקים מהפנסיה הם בגדר כספים שיכולים לעבור לילדים ולאו דוקא לידועה בציבור יציג בפניו וזה יחליט למי ירצה להוריש אתה הכספים האלה. [אמרנו ילד חסוי, נכה..אמרנו]  

כיצד צוואה על ידי עורך דין לצוואות וירושות מונעת התכתשויות משפטיות?

עורך דין מיומן לצוואות וירושות, לומד את כל המערך המשפחתי של המצווה, לומד את הצרכים של המשפחה. עורך הדין לצוואות וירושות מציג את הבעיות אשר יכולות להתעורר בצוואה כזו או אחרת. המוריש מציג את הקשיים בפני עורך הדין וזה יסייע לו לנסח מתווה "חכם יותר" על מנת למנוע סכסוכים לאחר 120 של המוריש וכן, לשמור על שלמות המשפחה ככל שניתן.

עורך דין לצוואות וירושות יסייע למוריש ולמצווה לתת נוסחה ברורה שתמנע שותפות בכפייה בין היורשים. כמו כן, עורך דין לצוואות וירושות ינסח הוראות ברורות ואף ימנה מנהל עיזבון במקרים בהם חושש  המצווה כי תהנה מחלוקות בין היורשים,לדוגמא ילד אשר חי בבית הוריו והסיכוי שהוא "ישתלט" על הרכוש. סביר להניח שעורך דין לצוואות וירושות יסייע לנסח הוראות למנהל העיזבון וימנע מהיורשים לצאת למלחמה מיותרת וישאיר את המהלכים המשפטיים בידי מנהל העיזבון.

האם צוואה מבטיחה הימנעות מסכסוכים משפטיים?

צוואה  איננה מבטיחה הימנעות מסיכסוכים משפטיים. אולם ככול שהצוואה תערך בצורה מיקצועית ושיוויונית יותר, ותנוסח על ידי עורך דין לעינייני צוואות וירושות כך הסיכוי לסכסוכים משפטיים יהיה נמוך יותר.

מתי מומלץ לכתוב צוואה על ידי עורך דין לעינייני צוואות וירושות?

מומלץ שאדם יגש לעורך דין לעינייני צוואות וירושות  ויכתוב צוואה מרגע שיש דבר מה בעל ערך שחשוב לכותב הצוואה להועיד רכוש זה לאנשים שהוא בוחר בהם למאן דהו. לא חייב  שלמוריש יהיה רכוש גדול אחרת הצוואה תתחלק על פי הדין.

האם הצוואה הנערכת על ידי עורך דין לעינייני צוואות וירושות סופית?

בוודאי שצוואה איננה סופית גם כאשר נכתבת על ידי עורך דין לעינייני צוואות וירושות. מומלץ מאוד מעת לעת עם שינוי נסיבות החיים לשנות את הצוואה לפי המצב הקיים.אפילו מיעקוב אבינו אנו למדים כי ערך 4 צוואות שונות.

במה הדברים אמורים המצווה עשוי לקבל החלטה לענין חלוקה לא שוויונית בנסיבות שונות: ילד חסוי, נכה, ילד שהצליח מאוד בעסקיו ופחות זקוק לכספי הירושה, ילד שקיבל רכוש בחיי המורישים ועוד סיבות רבות ומגוונות.  מאחר וחלוקה לא שוויונית בירושה ובצוואה יש בה אמירה לענין דאגתו/ אהבתו  של המוריש ליורשיו, חשוב להיעזר בעורך דין לצוואות וירושות כדי שיוכל לתת הסבר למה המוריש מחלק את עזבונו באופן שונה ולא שוויוני.

למה לשים לב כאשר עורכים צוואות וירושות אצל עורך דין?

מוטבים גוברים על צוואה

כאשר עורכים צוואה חשוב לבדוק את המוטבים בחשבונות בנק שונים, ביטוחים, היות והמוטבים גוברים על הצוואה .לדוגמא לעיתים המצווה כותב עם פתיחת קופה בבנק את שמו של הילד הראשון כמוטב  ולאחר מכן שוכח להוסיף את הילדים הנותרים . במצב זה רק הילד אשר נרשם כמוטב, יקבל את כספי הקופה.

עדכון הצוואה

למדנו מתוך פסקי דין שצדדים שהתגרשו, התחתנו ועדיין המוטב מקשר הנישואין הראשון נותר. במצב זה בן הזוג ממנו המוריש התגרש יקבל את כספי קופת הגמל לדוגמא – אלא אם הצד האחר יוביל אותו לכתלי בית המשפט. על כן, על עורך דין לצוואות וירושות להורות ללקוחותיו לבדוק מי המוטבים בקופות גמל וההשתלמות.

הקשר בין ייפוי כח מתמשך לצוואה

חשוב לייצר קשר בין יפוי כוח מתמשך לצוואה מהסיבה לכך, שכאשר אדם ממנה בן משפחה לטפל ברכושו בעת שהוא לא יוכל לטפל בעצמו  בצוואה, עלול המיופה "לחסל" את רכושו של האחר תוך שמירה על רכושו שלו.  על כן חשוב לערוך יפוי כוח מתמשך ושם להורות בדיוק באיזה נכס לעשות שימוש במידת הצורך. במקביל יש לנסח את הצוואה אשר תהא תואמת לרצון המובע בייפוי כח מתמשך. לדוגמא: בצוואה יצווה המצווה שאם בימיו נעשה שימוב ברכוש א לצורך טיפולו אזי הרכוש הנוסף יחולק שווה בשווה בין ילדיו. בעצה כזו של עורך דין של צוואות וירושות וכן של ייפוי כח מתמשך ימנעו סכסוכים בעתיד.

כמו שראינו צוואה זה לא צחוק – חשוב לכתוב צוואה עם איש מקצוע במקרה שלנו עורך דין לצווואות וירושות כדי שהיורשים לא יצטרכו להיפגש בבית המשפט ושם ישלמו בדמים, תרתי משמע.

משרד עו"ד יעל כהן הינו משרד "בוטיק" המטפל בתחום דיני המשפחה, צוואות ירושות ורכוש

עו"ד כהן מטפלת בכל נושאי: הגירושין ובכלל זה מדור, משמורת, חלוקת רכוש, צווי הגנה ואלמ"ב, עזבונות – ועריכת צוואות, והוצאת צווי קיום צוואה וצו ירושה, התנגדות לצווי ירושה וצווי קיום צוואה, ייפוי כוח מתמשך, תיקי נזקקות, התמחות ייחודית. עו"ד יעל כהן מייצגת את לקוחותיה בבתי משפט כלליים, בבית דין למשפחה בכל הערכאות, בבתי הדין הרבניים האזוריים ובבית הדין הרבני הגדול.  יעל בעלת ניסיון רב, מלווה את לקוחותיה במיומנות מקצועיות , רמת שירות גבוהה, קשר ויחס אישי- הלקוח מקבל טיפול הוליסטי ברמה המשפטית הכלכלית והרגשית מלוום את הלקוח לאורך כל הדרך.