מי מפחד מהגדרת "ידועים בציבור"?

מרבית הזוגות שמנהלים מערכת יחסים של ידועים בציבור, חייבים לקחת בחשבון גם את ההשלכות הכלכליות והמשמעויות הכספיות שלה, בעיקר בעת פרידה או מוות של אחד מבני הזוג.

בניגוד למה שמקובל לחשוב, "ידועים בציבור" אינו מושג משפטי כי אם עובדתי: בתי המשפט הם אלה הקובעים על פי מס' מבחנים האם זוג נחשב כידועים בציבור:

חיי משפחה, [חיי אישות, יחסי חיבה, אהבה, נאמנות כמו שמצופה ממשפחה] וניהול משק בית משותף שלא מטעמי נוחות. הטוען לקיומם של יחסי 'ידועים בציבור' עליו נטל ההוכחה, ועליו להוכיח שני יסודות אלו.

חוק ידועים בציבור, מה הגדרת ידועים בציבור - עו"ד יעל כהן
חוק ידועים בציבור, מה הגדרת ידועים בציבור - עו"ד יעל כהן

הפסיקה ידעה תנודות רבות לענין הגדרת ידועים בציבור

כך למשל אישה הוכרה כידועה בציבור לאחר 3 חודשים בהם הייתה בקשר עם "מיליונר" אשר הבטיח להתחתן איתה.
בזמן שהתנו אהבים החזיר את נשמתו לבורא – בת זוגו זכתה במחצית מרכושו מדוע? שלא כמו בין בני זוג נשואים, חלה הלכת השיתוף על ידועים בציבור באופן אוטומטי.

לעומת זאת, סעיף 55 לחוק הירושה, מציין כי עזבונו של המנוח יחולק בין צאצאיו ובין מי שהיה בן/בת זוגו במות.
במקרה נוסף בית המשפט הכיר בעבר באישה שנחשבה כידועה בציבור כאלמנת צה"ל, לאחר 3 חודשים בלבד של מגורים משותפים, כאשר במקרה אחר, לא הוכרו זוג כידועים בציבור למרות שגרו יחד 5 שנים.

במקרה אחר בית המשפט קבע במקרה זה כי אמנם הזוג גר בדירות נפרדות, אך זה כאילו הם גרו יחד בדירה אחת, בחדרים נפרדים והוכרו כידועים בציבור.

החובות והזכויות של ידועים בציבור

גם זוג נשוי [כל אחד לאחר] יכול להיחשב כידוע בציבור – תלוי בתוכן שיצקו בקשר.
על ידועים בציבור חלה "חזקת השיתוף" [גם במינוסים] מפסקי הדין הרבים אנו למדים שאין 100% נוסחה על מנת להגן על הרכוש, אך הדבר הטוב ביותר בעבור הצדדים הוא לחתום על הסכם ממון/הסכם חיים משותפים – אשר יקבע אם הצדדים ידועים בציבור אם לאו ולערוך צוואה במקביל בה יקבע המוריש למי הוא רוצה להוריש את ממונו.

ב-7468/11 פלוני נ' אלמונית – היה הסכם הכי חד משמעי בעולם – לצד ב' לא יהיו שום זכויות בדירה שלצד א' והפוך…
בית משפט אומר כאן מתקיים חופש החוזים אומר בגלל שצד א' לא עשה צוואה הרכוש עבר לצד ב' מכח סעיף 55 לחוק הירושה כידועה בציבור.

הסכם ממון לידועים בציבור

לעניין ההסכם ממון, חובה שיהיה מורכב ממספר פרמטרים אשר יצמצמו את הסכנה לפתיחת ההסכם.

בפסק דין תקדימי (רע"א 8256/99, פלוני נ' פלונית והיועמ"ש), קבע את העיקרון לפיו ידועה בציבור זכאית לדמי מזונות אישה מבן זוגה, למשך תקופה שאורכה והיקפה תלוי בנסיבות הספציפיות של כל מקרה.

מי עוד מפחד מהגדרת "ידועים בציבור"? גם ילדיהם של בני הזוג אשר חוששים כי רכוש הוריהם שנצבר משך שנים יעבור לאדם אחר.