למה לי צוואה?

(בראשית, מז,כט) "וַיִּקְרְבוּ יְמֵי יִשְׂרָאֵל לָמוּת וַיִּקְרָא לִבְנו לְיוסֵף וַיּאמֶר לו אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ שִׂים נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי וְעָשִׂיתָ עִמָּדִי חֶסֶד וֶאֱמֶת אַל נָא תִקְבְּרֵנִי בְּמִצְרָיִם".

ככל הנראה השתרשה הסברה אצל אנשים רבים כי צוואה יש לעשות רק כאשר אדם בא בימים, קרי, זקן. החיים לימדו אותנו כי המות יכול לפגוש כל אחד בכל זמן: בטיול אחר צבא, בתאונת דרכים, בפיגוע, ועד שלא נדע…

למה לי צוואה עכשיו? למה צריך לעשות צוואה עכשיו? - עו"ד יעל כהן
למה לי צוואה עכשיו? למה צריך לעשות צוואה עכשיו? - עו"ד יעל כהן

עריכת צוואה משמעותה כי הרכוש יתחלק עפ"י רצונו של בעל הרכוש

בהיעדרה – יחול ההסדר הקבוע בחוק הירושה. (ומה אם רצית כל כך לדאוג לבן משפחה כל שהוא, בשל היותו חסוי או בשל כך ש"מגיע לו" ) ואז המצווה מפספס את רצונו.

מעצם קיומה, מצמצמת את מקרה התכתשויות משפטיות – כאשר יש צוואה ברורה, קיים סיכוי סביר כי ימנעו סכסוכים משפטיים. כמו כן, צוואה נכונה תמנע שותפות בכפייה של יורשים במידה וניתן לחלק את הרכוש באופן נפרד.

האם צוואה מבטיחה סיקול סכסוכים משפטיים? בוודאי שלא.

ככל שהצואה לא תהיה שוויונית – כך הסיכוי לסכסוכים משפטים גדל.

מתי הרגע הראשון שעל אדם לכתוב צוואה? מרגע שיש דבר מה בעל ערך [ולא חייב להיות רכוש גדול] רכוש, שחשוב לכותב הצוואה להועידו זה למאן דהו או שהוא מבקש ממישהו לשמר דבר מה כמו מורשת כל שהיא.

האם צוואה היא סופית? בוודאי שלא, מומלץ מאוד מעת לעת עם שינוי נסיבות לשנות את הצוואה לפי המצב הקיים.

[אפילו מיעקב אבינו אנו למדים כי ערך 4 צוואות שונות]

יוכל המוריש לדאוג לקצבה חודשית לבן משפחה אשר תלוי בו כלכלית

בהעדרה של צוואה – החלוקה תהא לפי דין

ומה רע שהחלוקה תתבצע לפי דין במיוחד שהחלוקה תהא שוויונית? הבעייתיות היא שהחוק עדיין לא מתייחס לתא משפחתי מודרני, כך שאם ביקשת לדאוג לבן זוגך לצורך העניין הסיכוי שתוביל את המשפחה שלך לכותלי בית המשפט – גדלים.

למה כדאי לשים לב כאשר עורכים צוואה? לבדוק את המוטבים בחשבונות בנק שונים בקופות גמל ודומיהם.

למה? המוטבים גוברים על הצוואה. כמובן לשמור על כללי הצוואה שמא יפלו פגמים.

מה הקושי? אי עדכון פרטים משתנים לדוגמה: המצווה כותב עם פתיחת קופה כל שהיא את שמו של הילד הראשון כמוטב ולאחר מכן שוכח להוסיף את הנותרים – במצב זה רק הילד אשר נרשם כמוטב – יקבל את כספי הקופה.

דוגמה נוספת: למדנו מתוך פסקי דין שצדדים התגרשו, התחתנו ועדיין המוטב מקשר הנישואין הראשון נותר, במצב זה בן הזוג ממנו המוריש התגרש יקבל את כספי קופת הגמל. לענין פגמים בצוואה – ענין זה יכול להרים מתנגדים לצוואה.

ייפוי כח מתמשך

למה עוד כדאי לשים לב? להוראות ייפוי כח מתמשך.

כאשר אדם ממנה בן משפחה לטפל ברכושו בעת הוא לא יוכל לטפל בעצמו עלול המיופה "לחסל" את רכושו של האחר תוך שמירה על רכושו שלו.

האם כדאי לערוך ייפוי כח מתמשך? בוודאי, על כך פרק בנפרד.

כמובן שמאמר זה לא סיכם את כל נושא הצוואה, ואין בו לראות ייעוץ משפטי.